Hoe kom ik van 'puisten' op men kont af?

Ik knijp ze altijd uit. Ene dag erger of minder erg dan de volgende.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.2K

Antwoorden (6)

Het kan komen door lang zitten. Dus. Ga maar dansen ofzo, dans de puisten van je kont.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou katoenen ondergoed aan kunnen doen. De pukkels een beetje insmeren met bijv. nestocyl of een bacteriedodend zalfje (van de huisarts). Door het kapot maken van de pukkels kun je het wel verergeren hoor.
Als de pukkels erg zeer doen, dan moet je ze echt aan de huisarts laten zien. Die kan beoordelen of het geen steenpuisten zijn. Daar kun je behoorlijk last van hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou wel eens last kunnen hebben van ingegroeide haren. Die veroorzaken kleine ontstekingen.
Door te scrubben met bijvoorbeeld zout of een handvol suiker, maak je de haartjes vrij en verdwijnen de ontstekingen binnen een week of twee. Lijkt me de moeite waard om te proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen zijn erg vatbaar voor onderhuidse ontstekingen. Als het gewone pukkeltjes zijn, zou je kunnen overwegen het soort vet dat je eet te wijzigen.
Geen "pizzavet" meer, maar bijvoorbeeld koudgeperste sesamolie van de natuurwinkel.
Het is verbazend wat voor verschil dat maakte bij mij. Je kunt ook best nog een klein kluitje boter bij het bakken gebruiken, maar als je voornamelijk sesamolie doet, krijg je al heel wat minder puisten.

Daarnaast, als je er echt gevoelig voor bent kun je er eigenlijk weinig aan doen. ( volgens mijn dermatoloog) hoogstens bestrijden zodra ze ontstaan. Met antibiotica. Maar dat is vooral als je er veel pijn aan hebt en ze niet goed willen doorbreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een steenpuist is een ontstoken haarzakje in de huid, waarbij etter wordt gevormd.

Steenpuisten worden veroorzaakt door een bacterie. Wanneer de steenpuist openbarst, bent u besmettelijk voor uzelf en anderen. Maar ook mensen die deze bacterie bij zich dragen zonder dat zij steenpuisten krijgen, kunnen anderen besmetten. Dit gebeurt via druppeltjes speeksel (hoesten, niezen).

Bij strakke kleding die over de huid schuurt, overmatig zweten en overgewicht ontstaan sneller steenpuisten. Steenpuisten komen vaker voor bij jonge mannen. Een steenpuist kan pijnlijk zijn, maar is niet gevaarlijk.

Een steenpuist is te herkennen als een pijnlijke, harde, rode en warme bult in de huid. In de loop van een aantal dagen wordt de steenpuist rijper. In het midden ontstaat een pijnlijke zwarte plek. Uiteindelijk barst de steenpuist spontaan open en komt er etter vrij.

Een steenpuist komt voor op het behaarde hoofd, in de oksels, de liezen en op of tussen de billen. Minder vaak komen steenpuisten voor op of in de neus of in het oor.

Wat kunt u zelf doen aan steenpuist?

•U kunt de steenpuist en de huid er omheen desinfecteren met povidonjodium om te voorkomen dat er nieuwe steenpuisten ontstaan.
•Dek de steenpuist goed af met een gaasje om besmetting te voorkomen.
•Probeer van de steenpuist af te blijven: soms duurt het even, maar de steenpuist barst uiteindelijk vanzelf open.
•U kunt de rijping van de puist versnellen door er warme kompressen op te leggen.
•Was regelmatig uw handen met water en zeep.
•Draag liever geen knellende of schurende kleding.
•Als een steenpuist ontstaat in het gezicht (oor, neus of lip), neem dan contact op met de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou mijn kont elke dag goed wassen!